agencje reklamowe

Rodzaje agencji reklamowych 2024 – jaką wybrać i na co uważać?


Reklama to coraz szersze pojęcie, a określenie “agencje reklamowe” nie oznacza już dzisiaj tego, co oznaczało kiedyś. Liczba agencji, ich rodzajów i kompetencji kryjących się pod różnymi nazwami potrafi przyprawić potencjalnego klienta o zawrót głowy. Wybierając agencję niedopasowaną do naszych potrzeb, możemy narazić się na stratę czasu i pieniędzy.

Dlatego poniżej wyjaśniam zawiłości w branży usług marketingowych i reklamowych.  Z artykułu dowiesz się:

  • na jakie typy dzielą się agencje,
  • z jakimi projektami do kogo się zgłaszać
  • ile kosztuje współpraca z agencjami
  • na co uważać, żeby nie przepalić budżetu wynajmując agencję
Rodzaje agencji reklamowych

Definicja agencji reklamowej

W teorii agencja reklamowa to firma specjalizująca się w projektowaniu i realizacji kompleksowych kampanii reklamowych oraz pojedynczych reklam dla produktów, usług lub marek z wykorzystaniem dowolnych nośników, np. drukowanych, radiowych, telewizyjnych, prasowych, internetowych itd. (zgodnie z Wikipedią).

W praktyce agencją reklamową nazywane są często wszelkie podmioty świadczące usługi marketingowe. Nie tylko związane bezpośrednio z reklamą, ale też ze strategią, komunikacją, relacjami, pozycjonowaniem, tworzeniem treści itp. Potocznie terminy agencja reklamowa i agencja marketingowa używane są zamiennie.

Tak jak marketing często mylony jest z reklamą, która stanowi tylko część marketingu, tak pojęcie agencja reklamowa nie zawsze w pełni odzwierciedla to, czym zajmują się poszczególne firmy działające w branży usług marketingowych.

Rodzaje agencji reklamowych

Agencje reklamowe dzielą się na dwie szerokie kategorie

  • agencje reklamowe świadczące pełen zakres usług (tzw. full service lub 360 stopni) 
  • oraz agencje wyspecjalizowane.

 

Agencje sieciowe

Największe agencje full service działają w ramach grup reklamowych i dlatego nazywamy je agencjami sieciowymi.

Globalne grupy reklamowe działające w Polsce to: Omnicom (m.in agencje: DDB, OMD, BBDO), Interpublic (np. Mc Cann), Publicis (MSL, Leo Burnett, Saatchi&Saatchi), Gruop One (Gong), WPP (Mindshare, Grey Group, MediaCom), Havas (Ogilvy), Dentsu (Isobar). Pełną mapę podmiotów można pobrać tutaj.

1. Agencja full service / agencja 360

360

Jak sama nazwa wskazuje, agencje full service oferują pełen zakres usług pod jednym dachem. Usługi te mogą dotyczyć zarówno mediów tradycyjnych, jak i cyfrowych. Agencje te obsługują wszystkie elementy procesu reklamowego, od planowania po produkcję treści kreatywnych. Zatrudniają szereg ekspertów, od business development managerów, account managerów, project managerów po specjalistów od mediów społecznościowych i analityków. Mogą także posiłkować się agencjami wyspecjalizowanymi, czy też podnajmować freelancerów.

Przykładowy zakres usług agencji full service:

  • Reklamy telewizyjne, radiowe, prasowe
  • Kampanie reklamowe w internecie
  • Strategie komunikacji
  • Influencer marketing
  • Marketing szeptany / buzz marketing
  • Zarządzanie mediami społecznościowymi
  • Tworzenie treści: tekstów,  grafik, wideo
  • Eventy
  • PR / CSR
  • POSM
  • Web & app development – tworzenie stron, sklepów, aplikacji
  • SEO/SEM

Dla kogo?

Dla klientów potrzebujących pełnego pakietu marketingowego skupionego u jednego podwykonawcy, zazwyczaj dla większych firm, korporacji. Często kontrakty są długofalowe, co nie znaczy, że nie można zrealizować w takiej agencji projektu jednorazowego.

Ile to kosztuje?

Zazwyczaj agencje full service pracują na stawkach godzinowych, które mogą wynosić średnio 200zł/h. Zdarza się, że przyjmują tylko projekty z minimalną wielkością budżetu, np. 100 tys zł.

Na co uważać?

Ze względu na szeroką ofertę, agencje mogą prezentować zróżnicowany poziom kompetencji, jeśli chodzi o poszczególne usługi. Dlatego przed zleceniem projektu zastanów się, jakie są główne kompetencje, w których agencja ma Cię wesprzeć. Przy nowych produktach być może będziesz potrzebować agencji silnej strategicznie, ale już niekoniecznie egzekucyjnie, bo np. masz specjalistów od promocji inhouse.

Jeśli szukasz wysokiej jakości designu, wybieraj agencje, których portfolio zawiera projekty odpowiadające Twoim oczekiwaniom. A może liczy się dla Ciebie efekt? Wtedy skup swoją uwagę na agencjach, które są w stanie przedstawić konkretne wyniki, jakie osiągnęły dla swoich klientów.

Agencje specjalizują się nie tylko jeśli chodzi o kompetencje, ale także jeśli chodzi o branżę. Jeśli Twoja firma jest z branży beauty, agencja która ma portfolio pełne projektów dla marek budowlanych niekoniecznie będzie najlepszym wyborem.

Oprócz agencji full service, na rynku działa cała rzesza agencji wyspecjalizowanych. Z uwagi na ich różnorodność, coraz trudniej jest znaleźć taką, która będzie idealnie spełniała oczekiwania klienta. O tym, jakie kryteria wziąć pod uwagę szukając agencji, możesz przeczytać tutaj.

2. Agencja interaktywna / agencja internetowa / agencja digital

agencja interaktywna

Agencje interaktywne są agencjami reklamowymi, które powstały, aby sprostać zmieniającym się potrzebom marketingu w erze cyfrowej. Spinają pod jednym dachem kompetencje marketingu internetowego (e-marketingu), dbając o kreowanie firm i marek w internecie.

Można powiedzieć, że są agencjami full service, jeśli chodzi o sam internet i media cyfrowe. Agencje interaktywne zatrudniają zwykle grafików, programistów internetowych, copywriterów, specjalistów od reklamy, fotografów i filmowców.

Przykładowy zakres usług agencji interaktywnej:

  • Tworzenie i prowadzenie kampanii reklamowych w internecie
  • Strategie komunikacji
  • Influencer marketing
  • Email marketing
  • E-commerce
  • Marketing szeptany / buzz marketing
  • Content marketing
  • Zarządzanie mediami społecznościowymi
  • Tworzenie treści: tekstów,  grafik, wideo
  • Web & app development – tworzenie stron, sklepów, aplikacji
  • SEO/SEM
  • Lead generation
  • Marketing Automation

Dla kogo?

Interaktywne agencje reklamowe są najlepszym rozwiązaniem dla firm starających się dotrzeć do specyficznej grupy odbiorców w internecie. Zazwyczaj dla średnich i większych organizacji, potrzebujących kompleksowej obsługi.

Ile to kosztuje?

Koszty zależą od wielkości agencji i zakresu usług. Rozbieżność jest spora. Aktualne ceny podstawowych usług e-marketingowych w Polsce można znaleźć w raporcie Wojciecha Bizuba: https://wojciechbizub.pl/2019/04/03/ile-kosztuja-uslugi-marketingowe-w-polsce-2019/.

Na co uważać?

Ponieważ agencją interaktywną może nazwać się każda firma świadcząca usługi marketingu internetowego, warto zweryfikować kompetencje, których szukamy. Rzadko zdarza się, aby agencja była tak samo dobra we wszystkich szerokich aspektach wspierania marek w internecie.

Jeśli jesteś na początku drogi, szukaj agencji, która ma doświadczenie w budowaniu strategii od zera. Nadal wiele agencji interaktywnych pracuje dla klientów korporacyjnych, gdzie strategie ustalone są odgórnie, a agencja jedynie realizuje części planu marketingowego.

Istnieją 4 główne bloki specjalizacji agencji interaktywnych:

  • Strategia, 
  • Technologia, 
  • Design, 
  • Reklama. 

Najlepsze agencje potrafią tworzyć wspaniałe kreacje, które opierają się na silnym insighcie konsumenckim. Są mieszanką innowacyjnej technologii, świetnego designu i treści multimedialnych, a na końcu przynoszą klientom wymierne efekty. Warto jednak pamiętać, że nie każda agencja ma równie silne kompetencje we wszystkich 4 obszarach.

 

3. Agencja public relations / agencja PR

agencja PR

Główną kompetencją agencji public relations jest dbanie o wizerunek publiczny firmy bądź produktu, zarówno w internecie, jak i poza nim.

Agencje PR mogą dbać o wizerunek czy relacje firmy wśród różnych grup interesariuszy. Nie tylko klientów, ale też najczęściej dziennikarzy, inwestorów, liderów opinii, itp.

Agencje PR często pomagają przy wprowadzaniu na rynek nowych produktów, ale także rozwoju stron internetowych i mediów społecznościowych.

Przykładowy zakres usług agencji PR:

  • Relacje (z mediami, dziennikarzami, inwestorami, itp.), tworzenie informacji prasowych
  • Content marketing
  • Strategia komunikacji
  • Copywriting
  • SEO
  • Influencer marketing/współpraca z blogerami
  • Expert positioning
  • Zarządzanie / komunikacja kryzysowa 
  • Eventy, konferencje prasowe
  • Prowadzenie profili w mediach społecznościowych

Dla kogo?

Agencje PR najlepiej nadają się dla organizacji, które chcą zbudować / poprawić świadomość marki lub jej wizerunek publiczny.

Ile to kosztuje?

Przykładowy pakiet z jedną informacją prasową na miesiąc, pozycjonowaniem eksperckim oraz prowadzeniem profilu w mediach społecznościowych w dobrej agencji w Warszawie może kosztować 4.000 zł netto/msc.

Na co uważać?

Pierwotnym założeniem PR-u jest długofalowe dbanie o wizerunek. Nie licz, że w krótkim okresie działania agencji PR bezpośrednio przełożą się na konkretny efekt, np. zwiększenie sprzedaży. Agencje public relations nie muszą mieć kompetencji w zakresie reklamy, a ich działania płatne mogą ograniczać się do artykułów sponsorowanych. Niemniej, zadbanie o wizerunek firmy, poparte solidną strategią, jest obok SEO jedną z podstaw działania biznesów w dzisiejszych czasach.

 

4. Agencja SEO / SEM, agencja Adwords

SEO

Aby zrozumieć czym zajmują się agencje, które w nazwie mają SEO / SEM, na początek definicje:

Czym jest SEM?

SEM (Search Engine Marketing) to marketing w wyszukiwarkach, czyli działania sprowadzające ruch na naszą witrynę z wyszukiwarki – płatny bądź darmowy. 

SEM = SEO+PPC

Czym jest SEO? 

SEO (Search Engine Optimization) to działania mające na celu optymalizację stron www pod kątem wyszukiwarek (głównie Google). Jest to proces długofalowy, dzięki któremu możemy zwiększyć ruch i pozyskać odpowiednich odbiorców dla naszej witryny. Innymi słowy SEO to ściąganie na stronę ruchu darmowego, czyli takiego, kiedy nie płacimy bezpośrednio za reklamę. SEO jest główną częścią procesu zwanego “pozycjonowaniem”, czyli dążenia do wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Czym jest PPC?

PPC to model reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci dopiero w momencie, gdy ma miejsce kliknięcie w jego reklamę.

Czym jest Google Ads (dawniej Google Adwords)?

Ads to najbardziej popularny system reklamowy w modelu PPC, który umożliwia reklamowanie się w wyszukiwarce i sieci reklamowej Google.

Rozpoczynając budowę widoczności w internecie, warto zacząć od SEO. Bez zadbania o SEO, efekt działań reklamowych może być mniejszy od realnie możliwego do osiągnięcia. Agencje SEO są coraz bardziej popularne, często agencje dotychczas interaktywne przekształcają się w podmioty wyspecjalizowane w SEO/SEM. Nic dziwnego, jeśli weźmiemy pod uwagę, że średnio 53% ruchu na strony internetowe pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania.

Dominacja SEO

Przykładowy zakres usług agencji SEO / SEM:

  • Audyt strony
  • Optymalizacja kodu strony
  • Optymalizacja treści
  • Płatna promocja
  • Remarketing
  • Content marketing
  • Analiza ruchu i konwersji

Dla kogo?

Dla każdej firmy, która chce zbudować bądź zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania. Dla firm mniejszych i większych, zaczynających, ale i już istniejących, gdzie odpowiednio zaplanowane działania SEO mogą firmie zapewnić nowych klientów. Kampanie SEM cieszą się coraz większą popularnością ze względu na niskie koszty realizacji.

Ile to kosztuje?

Pakiet obsługi SEO w Warszawie to koszt pomiędzy 1500 a 3000 zł netto miesięcznie. Odchodzi się od rozliczania za frazy, dziś najczęściej agencje SEO działają abonamentowo, wymagając podpisania umowy na rok. Stawka miesięczna może uwzględniać tworzenie tekstów (np. do 2000 znaków). Stworzenie 1 artykułu sponsorowanego poza abonamentem, może kosztować od 800 do 4000 zł netto. Mierniki efektywności uwzględniają pozycjonowanie na słowa kluczowe, obecność w top10, oraz kliknięcia. 

Na co uważać?

Często w agencjach SEO/SEM pracują specjaliści ze ściśle technicznym zapleczem i zdarza się, że brakuje kompetencji kreatywnych. Jeśli wystąpi potrzeba stworzenia najprostszej grafiki lub wideo – może pojawić się problem. Rozpoczynając współpracę z taką agencją zdecyduj, jakiego typu aktywności przekażesz agencji, a jakie zachowasz u siebie lub zlecisz innej agencji.

Zwróć uwagę, jak agencja podchodzi do pozycjonowania. Po osiągnięciu widoczności na najważniejsze frazy, agencja powinna stopniowo poszerzać ich zakres, wspierając długofalowy rozwój biznesu klienta.

Ważna jest jakość, bo za złe działania (szczególnie niewłaściwe linkowania), Google może nałożyć filtr na naszą stronę. Dlatego warto sprawdzać, czy agencja posiada certyfikaty typu Google Partner Premium.

 

5. Agencja performance

performance

Agencje, które mają w nazwie “performance” to zazwyczaj po prostu agencje interaktywne, które w swoich działaniach podkreślają nastawienie na tzw. “performance marketing”. Jest to nurt, który powstał wraz z rozwojem analityki biznesowej i internetowej, która pozwala dokładnie mierzyć efekty.

Czym jest “performance marketing”

Performance marketing, czyli marketing efektywnościowy, to podejście, w którym liczy się osiągnięcie konkretnego efektu biznesowego. Konkretnym efektem działań marketingowych może być np. wypełnienie formularza, wejście na daną podstronę, złożenie zamówienia itp.

W takim podejściu precyzyjnie ustala się mierniki efektywności (KPIs – Key Performance Indicators). Mierzy się i optymalizuje ścieżki konwersji klientów od pierwszego kontaktu z treściami klienta, ofertą, aż po finalizację sprzedaży i działania pozakupowe.

Przykładowy zakres usług agencji performance:

  • Strategia komunikacji w internecie
  • SEM i SEO
  • E-mail marketing
  • Affiliate Marketing
  • Marketing lokalny
  • Mobile marketing
  • Lead generation
  • Automatyzacja
  • Integracja i analiza danych

Dla kogo?

Dla wszelkich biznesów działających w internecie lub mających określone cele do osiągnięcia w internecie.

Ile to kosztuje?

Agencje performance mogą działać na zasadzie stałej opłaty – zazwyczaj od 10% do 20% od wartości budżetu kampanii . Pełna miesięczna obsługa w dobrej agencji performance’owej w Warszawie (uwzględniająca prowadzenie profili w mediach społecznościowych wraz z płatną reklamą, prowadzenie bloga, email marketing, reklamę bannerową w GDN, Adwordsy, wsparcie projektowe i graficzne) może kosztować 40-50 tys zł netto/miesiąc.

Na co uważać?

Jeśli zależy Ci na szerokich działaniach, zwróć uwagę, jakiego typu kanały i platformy oferuje agencja. Facebook, LinkedIn, Google/GDN, itp.? A może jej zakres działania ogranicza się do tylko do wybranych mediów?

Często agencje specjalizują się w wybranych branżach (np. e-commerce, edukacja, itp.), czy też rodzajach modeli biznesowych (np. SaaS) – sprawdź czy dana agencja ma udokumentowane sukcesy (konkretne ROI) w biznesach podobnych do Twojego.

 

6. Agencja brandingowa

branding

Agencje brandingowe tworzą marki w najpełniejszym tego słowa znaczeniu. Projekt logo czy projekt opakowania to tylko mały wycinek ich działań, bo agencje te zajmują się kompleksowym opracowywaniem strategii marki. 

Można zatrudnić je przed wprowadzeniem produktu lub usługi na rynek, ale także, gdy dana marka przechodzi tzw. rebranding. Agencja brandingowe zazwyczaj przeprowadzają dokładne badania rynku w celu lepszego zrozumienia krajobrazu konkurencyjnego klienta. Dzięki działaniom brandingowym można lepiej zapanować nad spójnym wizerunkiem marki we wszystkich platformach komunikacyjnych. Zarówno online, jak i offline.

Przykładowy zakres usług agencji brandingowej:

  • strategie marek
  • badania rynku
  • projektowanie logotypów
  • opracowywanie nazw marek, 
  • identyfikacja graficzna

Dla kogo?

Dla firm i marek, które planują wprowadzić produkt czy usługę na rynek lub przeprowadzić tzw. rebranding, czyli odświeżenie lub zmianę kluczowych elementów marki.

Ile to kosztuje?

Dobre agencje brandingowe są drogie, ponieważ zatrudniają wysokiej klasy specjalistów, doświadczonych strategów czy artystów od designu. Projekt logotypu i identyfikacji wizualnej marki może przyjąć granice 40-100 tys zł w Warszawie. Co więcej, być może trzeba będzie zapłacić za projekty, których ostatecznie nie wykorzystasz. Jeśli masz nieskomplikowany projekt i wiesz dokładnie czego chcesz, możesz znaleźć grafika na portalach freelancerskich, np. Upwork. Alternatywnie, możesz drobne grafiki zrobić samodzielnie w programach typu Canva.

Na co uważać?

Sprawdź, czy agencja przeprowadza dogłębny research na temat Twojej marki i otoczenia konkurencyjnego. Dobre agencje nie wykonają projektu w tydzień po przeczytaniu paru linijek wytycznych z Twojego maila.

 

7. Agencja kreatywna

agencja kreatywna

Agencja kreatywna to termin, którego często używa się zamiennie z terminami agencja interaktywna czy brandingowa. W praktyce agencja kreatywna to coś więcej niż agencja brandingowa. Jest to rodzaj agencji marketingowej, której głównymi kompetencjami są strategia, kreacja i design. Działają wspierając marki – zarówno online, jak i offline.

Opracowują koncepcje / idee kreatywne na kampanie reklamowe, przygotowują pełen pakiet treści, grafik i wideo pod daną kampanię.

Zatrudniają zespół ekspertów, takich jak dyrektor kreatywny, graficy, front-endowcy, specjaliści UX, itp.

Przykładowy zakres usług agencji kreatywnej:

  • Strategia komunikacji marki
  • Strony internetowe
  • Identyfikacja wizualna
  • Animacje 2D / 3D
  • Projektowanie graficzne
  • Spoty reklamowe
  • Design thinking

Dla kogo?

Dla organizacji, które dbają o wizerunek marek, spójną komunikację i chcą się wyróżnić na tle konkurencji, zostać zauważonym.

 

8. Agencja content marketingowa

content

Agencja contentowa lub content marketingowa zajmuje się strategią, tworzeniem i dystrybucją treści.

Zdarza się, że agencje PR przekształcają się w agencje content marketingowe z uwagi na wciąż rosnące potrzeby rynku.

Agencje contentowe zazwyczaj specjalizują się w konkretnych branżach (np. beauty, e-commerce, fashion, itd.). Dobrą agencję można poznać po jakości tworzonych przez nią treści. Powinny one być unikalne i dostarczać czytelnikowi odpowiedzi na pytania, których poszukuje. Nowoczesne agencje contentowe powinny mieć wysokie kompetencje w zakresie SEO.

Przykładowy zakres usług agencji content marketingowej:

  • Strategia contentowa
  • Tworzenie treści: ebooków, infografik, wideo, newsletterów, artykułów, prowadzenie bloga
  • Social media marketing
  • SEO
  • Automatyzacja i analityka
  • Dystrybucja i promocja treści

Dla kogo?

Dla wszystkich firm, które potrzebują wsparcia w zakresie content marketingu. Można współpracować z agencją contentową w pełnym zakresie, jak również na zasadzie partnerstwa łącząc kompetencje agencji z kompetencjami inhouse, np. posiadanie własnych copywriterów i posiłkowanie się agencją w aspektach strategii czy dystrybucji i promocji.

Dla firm rozpoczynających przygodę z content marketingiem, polecam darmową rejestrację w serwisie Whitepress, gdzie można samodzielnie dystrybuować i promować swoje treści.

Na co uważać?

Content marketing to nie tylko tworzenie treści, ale przede wszystkim dostarczanie wymiernych rezultatów. Zwróć uwagę, czy agencja potrafi ustawić wskaźniki efektywności, a następnie je realizować, raportować i na bieżąco optymalizować. Jeśli jednak potrzebujesz tylko stworzenia treści, lepiej wynająć copywritera, grafika lub specjalistę od animacji.

 

9. Agencja social media

agencja social media

Agencje social media specjalizują się we wspieraniu marek na takich platformach, jak Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, Twitter. Mogą specjalizować się tylko w wybranych platformach, jak i oferować swoje usługi na wszystkich z nich. Działają podobnie jak agencje content marketingowe, przy czym skupiają się tylko na mediach społecznościowych.

Agencje te regularnie monitorują media społecznościowe, tworzą treści, optymalizują reklamy i zarządzają profilami marek.

Zatrudniają specjalistów od social mediów, contentu, a nierzadko też fotografów i operatorów.

Przykładowy zakres usług agencji social media: 

  • Strategie obecności w social mediach
  • Tworzenie i aktualizacja fanpage
  • Konfiguracja narzędzi analitycznych
  • Tworzenie postów (tekst, grafika, animacja, wideo, itp.)
  • Organizowanie konkursów
  • Komunikacja z fanami
  • Planowanie, prowadzenie i optymalizowanie kampanii reklamowych

Dla kogo?

Dla klientów mających określone cele do osiągnięcia poprzez media społecznościowe.

Ile to kosztuje?

Jeśli chodzi o koszt obsługi fanpage’a, cena może wahać się w granicach od 500-2000 zł netto miesięcznie. Obsługa kampanii reklamowej na Facebooku uwzględniająca stworzenie komunikacji i bieżącą optymalizację (bez budżetu reklamowego) może miesięcznie kosztować od 500 do 2500 zł netto.

Na co uważać?

Upewnij się, że agencja, której chcesz zlecić social media marketing ma ugruntowane doświadczenie w tej dziedzinie. Dodatkowo, powinna móc pochwalić się w miarę aktualnymi sukcesami. Algorytmy platform społecznościowych wciąż się zmieniają i potrzebne są coraz to nowe kompetencje. W 2018 roku, organiczne (bezpłatne) posty ze stron biznesowych docierały do dość szerokiego grona odbiorców. Następnie, w ciągu jednego dnia, Facebook zmienił swój algorytm i zdewaluował bezpłatne posty biznesowe, zmniejszając zasięg organiczny o 50-75%. W ciągu jednego dnia trzeba było zmienić strategię, by odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Dlatego ważne, aby agencja była elastyczna i umiała dynamicznie reagować na zmiany.

 

10. Agencja eventowa

agencja eventowa

Agencje eventowe zajmują się planowaniem i realizacją wydarzeń firmowych. 

Zadbają o stronę techniczną, logistyczną i kreatywną. Zapewnią tematykę, stylizację, oprawę graficzną/audiowizualną, prelegentów, hostessy, aż po transport i noclegi. Zorganizują wydarzenia dla dowolnej grupy docelowej, partnerów biznesowych, pracowników, klientów, itp.

Przykładowe rodzaje wydarzeń organizowanych przez agencje eventowe:

  • Uroczystości okolicznościowe, 
  • Premiery i prezentacje produktów, 
  • Imprezy sportowe
  • Warsztaty, 
  • Konferencje prasowe
  • Konferencje sprzedażowe
  • Targi, kongresy
  • Imprezy rozrywkowe
  • Imprezy i wyjazdy integracyjne

Eventami często zajmują się agencje PR. W zależności od tego jakie masz cele, zastanów się czy lepiej będzie wynająć agencję PR czy agencję stricte eventową. Często agencje PR lub interaktywne podnajmują agencje eventowe w celu organizacji wydarzenia.

Dla kogo?

Dla firm, które mają do zorganizowania kompleksowe imprezy lub wydarzenia dla wymagającej grupy odbiorców. Warto powierzyć to doświadczonej i sprawnej agencji, która ma  liczne kontakty i bezpośrednie powiązania z dostawcami, wykonawcami, technikami itp.

Ile to kosztuje?

Ceny w agencjach eventowych są zróżnicowane, ale jeśli dokładnie określisz swoje potrzeby, możesz liczyć na otrzymanie szczegółowego kosztorysu. Przy dobrym określeniu wymagań, oferty z różnych agencji na podobny event powinny być zbliżone. Kosztorys powinien uwzględniać koszty bezpośrednie podwykonawców, koszty pośrednie i bezpośrednie agencji eventowej, oraz marżę agencji, która może wynosić 10%.

Na co uważać?

Niewiele agencji jest w stanie poradzić sobie z dużymi kompleksowymi imprezami. Dlatego, jeśli masz taką do zlecenia, sprawdź referencje i portfolio. Upewnij się, że agencja ma doświadczenie w organizowaniu podobnych imprez do tej, którą masz do zorganizowania. Jeśli wydarzenie ma być zorganizowane poza granicami kraju, i/lub dla obcokrajowców, być może lokalna agencja będzie lepsza.

Jeśli na wydarzeniu mają być elementy audiowizualne, graficzne, oprawa graficzna i koncepcyjna wydarzenia, sprawdź czy agencja ma kompetencje kreatywne. Estetyka i emocje to ogromna część tworzenia niezapomnianych wydarzeń.

Upewnij się, że agencja przygotowała plan awaryjny. Powinna być elastyczna i gotowa do wprowadzania zmian w zależności od sytuacji lub okoliczności.

Dowiedz się jaka jest polityka anulowania rezerwacji lub zwrotu pieniędzy i zawrzyj to w umowie.

Jeśli zależy Ci na zleceniu promocji eventu, upewnij się, że agencja proponuje usługi tzw. marketingu eventowego.

Podsumowanie

Nadążanie za zmianami w branży jest największym wyzwaniem wszelkiego typu agencji marketingowych czy reklamowych. Nowe trendy, postępująca technologizacja i automatyzacja powodują dużą rotację na rynku agencji. Krajobraz ciągle się zmienia – stare podmioty upadają lub zmieniają profil działalności. Jednocześnie powstają nowe agencje, odpowiadające na aktualne potrzeby rynkowe. Być może już niedługo zobaczymy wysyp agencji “agile marketingowych”, czy agencji “martech-owych”;)

Nawigowanie w gąszczu agencji jest trudne, jak nigdy wcześniej. Mix kryteriów, które należy wziąć pod uwagę jest coraz bardziej kompleksowy.

Jeśli nie masz czasu wnikać w niuanse, która agencja będzie dla Ciebie najlepsza, skorzystaj z darmowego serwisu Briefly24. Wystarczy, że zaznaczysz, czego potrzebujesz, a odpowiednie i sprawdzone agencje same się do Ciebie zgłoszą i zaproponują współpracę.