agencja reklamowa

Najlepsza agencja reklamowa? 10 sprawdzonych kryteriów wyboru


Dzisiaj o tym, jak znaleźć najlepszą agencję reklamową, ile może trwać proces szukania, o co i jak pytać, na co zwracać uwagę. Wszystko po to, żeby jak najszybciej, najlepiej i w najlepszej relacji cena do jakości wykonać projekt marketingowy, niezależnie czy będzie to pełna obsługa reklamowa, czy np. tylko wykonanie strony www, grafiki, nakręcenie filmiku reklamowego, prowadzenie profilu społecznościowego, itp.

Na początek pytanie: jakiej agencji reklamowej szukać? Agencji interaktywnej, digitalowej, marketingowej, PR, studia kreatywnego? Nazewnictwo w branży marketingowej jest zawiłe i często trudno zorientować się jakie konkretnie kompetencje kryją się pod daną nazwą, czyli “typem” agencji. Często np. agencje PR zajmują się pozycjonowaniem (SEO), a agencje interaktywne mają w swojej ofercie usługi PR. Dlatego zawsze lepiej wyjść od potrzeby, i w zależności od niej szukać agencji, nazwijmy ją ogólnie: “reklamowej”. Jeśli dana agencja będzie posiadała wysokie kompetencje w dziedzinie, którą zamierzamy jej zlecić, to naprawdę nie będzie miało znaczenia jakiego typu jest to agencja. Wystarczy, że weźmiesz pod uwagę poniższe 10 zasad.

1. Zapytaj bliskich znajomych

Najbardziej udane są współprace z polecenia. Pytaj znajomych, którym ufasz. Najczęściej, jeśli oni byli zadowoleni i z czystym sumieniem polecają daną agencję reklamową, Ty też będziesz zadowolony, o ile masz do zlecenia podobny projekt. Możesz też zapytać  w mediach społecznościowych, na grupach, jednak nigdy nie wiadomo co jest tylko reklamą, a co autentycznym poleceniem opartym o doświadczenia. Warto jednak wykorzystać takie miejsca do rozeznania się w dostępnych opcjach.

2. Pytaj google’a o usługę, którą chcesz zlecić, a nie tylko o “agencję reklamową w Rzeszowie”

Jeśli nie mamy nikogo z polecenia, trzeba zakasać rękawy😊 Szczególnie w ramach szeroko pojętych usług marketingowych mamy ogrom agencji. W gąszczu ofert nie zawsze łatwo jest wybrać tę najlepszą. Warto zacząć od wyszukania usługi, którą chcielibyśmy zlecić, np. „wykonanie strony www”. W wynikach wyszukiwania natrafimy nie tylko na firmy specjalizujące się w tym zakresie, ale także na fora tematyczne, media społecznościowe, kreatory, portale ze zleceniami. Kilka minut takiego searchowania pozwoli nam już na rozeznanie się w temacie oraz wyłuskanie agencji reklamowych, nad którymi można się głębiej zastanowić.

3. Strona firmowa/wizytówka

Warto przyjrzeć się, jak dana agencja reklamowa prezentuje się w internecie. Najlepiej wchodząc na jej stronę. Tak, zdarzają się wyjątki, gdzie „szewc bez butów chodzi”, ale nie liczyłabym na nie. Zdarzają się one bowiem tak rzadko, że szansa, że przytrafi się on właśnie Tobie, jest na tyle mała, że nie warto na nią liczyć. Poświęć parę chwil na przeklikanie się przez stronę agencji reklamowej. Czy to, co i jak jest na niej zawarte podoba Ci się? Znalazłeś wszystkie niezbędne informacje i przemawiają one do Ciebie? Czy strona zawiera portfolio i przykłady realizacji?

4. Portfolio agencji reklamowej

Nie wyobrażam sobie podjęcia współpracy z kimś, kto nie ma portfolio. Nawet najmniejsza agencja reklamowa powinna móc się pochwalić portfolio. Całe szczęście, że agencji reklamowych na rynku jest takie mnóstwo – nie musisz ryzykować współpracy z kimś, kto tego portfolio nie ma lub nie chce pokazać (pomijam rzadkie sytuacje, kiedy portfolio jest poufne – wtedy zawsze można poprosić o referencje od poprzednich klientów).

5. Opinie

Polecam sprawdzenie ewentualnych opinii na temat konkretnych osób stojących za daną agencją reklamową. Warto przed podjęciem współpracy wygooglować osobę (z imienia i nazwiska), której powierzamy nasz projekt. Jeśli nie zaleje Cię fala negatywnych komentarzy, to jesteś o jeden krok bliżej do udanej współpracy😊

6. Stwórz listę agencji reklamowych, które chcesz zapytać o wycenę

Daj sobie na to trochę czasu, bo to jakie agencje reklamowe znajdą się na Twojej krótkiej liście ma wpływ na ostateczny sukces współpracy. Najlepiej w google sheets, aby mieć możliwość spisania uwag i aktualizowania statusów. Na Twojej liście powinno się znaleźć nie więcej niż 5-7 agencji reklamowych.

7. Wyślij krótkiego maila

Wyślij jednakowego maila do każdej agencji reklamowej z osobna. Opisz krótko co chcesz zlecić i zapytaj, czy możesz przesłać więcej szczegółów do wyceny.

Wbrew pozorom, to bardzo ważny krok. Dzięki niemu będziesz wiedział:

  • czy agencja jest zainteresowana Twoim zleceniem i czy aktualnie ma czas i zasoby na podjęcie się go
  • czy zakres usług, które chcesz zlecić na pewno pokrywa się z tym, co aktualnie oferuje agencja (mogło się coś zmienić)

Nie ryzykujesz wysłania wszystkich szczegółów projektu do agencji reklamowej, która nie jest zainteresowana pracą dla Ciebie.

Wysiłek związany z odpowiedzią na maila da Ci pierwszy sygnał, na ile agencja jest zainteresowana podjęciem współpracy. Gwarantuję, że po tym mailu, Twoja lista skróci się do maksymalnie 3-5 kontaktów. I o to chodziło😊

8. Responsywność i komunikatywność

Zwróć uwagę na to, po jakim czasie dostajesz odpowiedź na maila, na ile odpowiedzi są konkretne i dają Ci poczucie, że masz do czynienia z profesjonalistą w swojej dziedzinie. Jeśli terminy na etapie wstępnych zapytań i doprecyzowania szczegółów oferty nie są dotrzymywane, nie licz na to, że będą na etapie realizacji projektu.

9. Wycena / oferta

Na Twoje zapytanie, czy też brief, powinieneś otrzymać ofertę. Szczegółowe informacje o tym, jak napisać brief możesz znaleźć tutaj. Nawet jeśli nie masz pojęcia, ile może kosztować usługa, której potrzebujesz, warto mimo wszystko oszacować rząd wielkości i mieć pewność, że budżet, którym dysponujesz odzwierciedla standardy rynkowe. Tu również przyda się narzędzie o nazwie google.

To, w jaki sposób zostanie Ci przedstawiona oferta, może być również wyznacznikiem tego, jak ułoży się dalsza współpraca z agencją reklamową. Im bardziej złożony projekt, tym oferta powinna być pełniejsza. To też okazja do przekonania się o kompetencjach agencji – czy zadała odpowiednie pytania i czy jest świadoma wszystkich niuansów związanych z pracą do wykonania. Jednak uważaj na zbyt rozbudowane oferty dotyczące prostych projektów –  8 stron, na których agencja stara Ci się udowodnić jak bardzo zadanie, które chcesz zlecić jest skomplikowane, nie wróży dobrze na przyszłość.

10. Kultura osobista

Po tym, jak agencja reklamowa odnosi się do Ciebie jako do potencjalnego klienta, można również oszacować jak będzie się kształtować dalsza współpraca. Masz czasem wrażenie, że jesteś petentem a nie klientem? Jeśli tak, trzymaj się od takich agencji z daleka. Niezależnie od tego, jak dobre opinie mają i jak profesjonalni mogą się wydawać. Na szczęście na rynku jest dużo opcji. Tych 10 punktów sprawdza mi się praktycznie zawsze. Jedno, z czym się należy liczyć to poświęcenie chwili czasu na poszukiwania. Ale nic nie przychodzi samo. Trzeba wykonać trochę pracy, żeby potem mieć jej mniej😊 Mam nadzieję, że Tobie też pomoże znaleźć idealną agencję.

A dla ceniących swój czas…

Jeśli cenisz sobie swój czas, możesz skorzystać z darmowego serwisu briefy24.pl, dzięki któremu łatwo stworzysz swój brief i bez czasochłonnych poszukiwań otrzymasz propozycje sprawdzonych agencji spełniających Twoje wymagania. Niezależnie w jakiej branży działasz i jakiej wielkości jest Twoja firma, możesz składać zapytania w poniższych obszarach:

Jeśli chcesz wiedzieć, jak działa korzystanie z serwisu, zajrzyj tutaj: https://briefly24.pl/content/how-it-works/ 🙂