briefly24-obrazy-4

Content marketing – czym jest i dlaczego warto w niego inwestować?


Przez ostatnie lata content marketing zdążył zdobyć sporą popularność wśród marketerów nad Wisłą i to do tego stopnia, że stał się jednym z kluczowych elementów działań marketingowych większości firm. Czym jednak jest i jakie korzyści może przynieść Twojej organizacji?

Istota content marketingu

Na początek definicja. Content marketing – inaczej tzw. marketing treści, jest formą strategii marketingowej, swego rodzaju procesem polegającym na tworzeniu oraz rozpowszechnianiu wartościowych i istotnych z punktu widzenia Twoich odbiorców treści, mających za zadanie ich przyciągniecie, zdobycie, i zaangażowanie. Może on przybierać różne formy, ale w odróżnieniu od klasycznego marketingu, nastawionego na jednostronny przekaz reklamowy, celem CM jest doprowadzenie do powstania długotrwałych relacji z potencjalnymi klientami, poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron.

Jak zatem teoria przekłada się na rzeczywistość? Otóż czasy, w których żyjemy, można określić jako erę obfitości w informacje. Jesteśmy nimi otoczeni zewsząd, więc nie powinien również dziwić fakt, że klienci zalewani są potokiem wiadomości marketingowych częściej niż kiedykolwiek. Konsumentów wprost atakuje się hasłami w stylu: „kup!”, „skorzystaj z promocji!”, „zobacz!”. Jednak metody te odnoszą coraz mniejszy skutek, a w rezultacie ich nadużywania reklamodawcy narażeni zostają na niedostatek uwagi – im więcej wiadomości są zmuszani do odfiltrowania odbiorcy, tym trudniej do nich dotrzeć.

I tu pojawia się miejsce dla content marketingu. Współczesny konsument zmęczony jest  stricte sprzedażowym przekazem reklamowym i zarazem doskonale zna swoje potrzeby. Czyta i pozyskuje informacje na temat produktów czy usług przed podjęciem decyzji zakupowych, a dotarcie do najkorzystniejszych ofert opanował do perfekcji. Rolą content marketingu jest spełnienie oczekiwań konsumenta poprzez dostarczenie wysokiej jakości materiałów, niosących wiedzę, emocje i potencjał do bycia zapamiętanymi. Właściwie obrana strategia marketingu treści pozwoli wybić się przekazowi Twojej marki spośród szumu informacyjnego sprzedażowych wiadomości i stanie się paliwem dla zaangażowania klientów.

Korzyści płynące z content marketingu

Do niedawna, aby zaistnieć w szerszej świadomości klientów, firmy skazane były na „wynajmowanie uwagi” zbudowanej przez inne organizacje i media informacyjne – telewizję, radio, prasę, portale informacyjne. Rozwiązania te nie tylko nie należą do najtańszych, ale nie dają także gwarancji oczekiwanych rezultatów. Z drugiej strony content marketing pozwala firmom wcielić się w rolę wydawcy – kreować niezależną publikę i zdobywać rozgłos na własną rękę. Inwestując w content marketing, możesz zyskać na 3 główne sposoby:

1. Zbudujesz większą świadomość swojej marki

Twoi odbiorcy nie kupią produktu i nie skorzystają z usługi, jeśli nie będą mogli Cię znaleźć! Nawet do 93% cykli zakupowych ma swój początek w wyszukiwaniu informacji on-line przy użyciu przeglądarek. Tradycyjna reklama i marketing outboundowy mogą być skutecznym sposobem na budowanie świadomości, ale nie zapewnią awarnessu organicznego pozyskiwanego przy użyciu content marketingu. Kiedy Twoje wartościowe treści są wysoko oceniane przez wyszukiwarki lub udostępniane masowo w social mediach, to zdobywasz właśnie „darmowy” rozgłos. A ponieważ Twoja treść uzyska wysokie rankingi czy  udostępnienia, tylko jeśli będzie wystarczająco unikatowa i przydatna, potencjalni klienci chętniej się w nią zagłębią i przyswoją.

2. Zyskasz preferencyjność dla swojej marki

Kolejnym krokiem po ugruntowaniu świadomości brandu jest dowiedzenie swojej preferencyjności. Wciągający content marketing pozwala osiągnąć preferencyjność poprzez eksperckość – czyni Twoją firmę zaufanym źródłem informacyjno-edukacyjnym. Za każdym razem gdy Twoje treści bawią lub pomagają odbiorcom, wzmacniasz  preferencyjność swojej marki w ich oczach. Konsumenci zdecydowanie częściej kupują od firm, z którymi mają zawiązane relacje lub czują do nich sentyment. Oczywiście wymaga to tworzenia treści, które ludzie polubią, a nawet pokochają.

3. Dotrzesz do większej liczby klientów, przy niższych kosztach

Dzisiejsi klienci nie ufają nachalnemu marketingowi. Zależy im na wartościowej i rzetelnej treści przepełnionej użytecznymi informacjami. Zachęcający content marketing jest częścią naturalnej komunikacji zarówno z bieżącymi, jak i przyszłymi klientami, ma związek z ich zainteresowaniami i zachowaniami, a z biegiem czasu buduje ciągłą historię. W przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu, content przynosi korzyści przez bardzo długi czas, a jego efekty zwielokrotniają się w miarę tworzenie coraz większej ilości treści. Warto zaznaczyć, że content marketing nie jest strategią krótkoterminową, a jego rezultaty, choć początkowo małe, z czasem wzrastają.